luni, 8 octombrie 2012

cel mai iubit dintre pamanteni

cel mai slab manager pe care l-am avut vreodata (in sensul ca nu am invatat nimic de la el) a avut insa o  mare calitate: nu a incercat sa imi explice cat de minunat este sa fii parinte (atunci cand nu eram) si nici nu a insistat sa-mi povesteasca vreodata minunatele fapte ale micutilor (atunci cand nu aveam).
mi-a dat o replica care mi-a ramas in minte: "dupa ce o sa devii mama, o sa intelegi ce minune este sa ai un copil"
mi se pare cea mai corecta abordare. oarecum in acelasi spirit cu vorba batraneasca despre copii: "cine-i are, sa-i iubeasca, cine nu - sa nu-si doreasca".

si ajungem la urmatoarea situatie. lumea adulta se imparte inevitabil (indiferent de aspiratii, preferinte, care nu pot decat sa fie puncte de intersectie intre cele 2 multimi) in 2 lumi: cei cu copii, si cei fara copii.
cel putin la nivel de interese, preocupari, griji etc.
odata ce ai un copil intri intr-un alt nivel al jocului (nici mai sus, nici mai jos), iar procesul este ireversibil. nu e ca si cum te casatoresti si peste 2-3 ani divortezi. unui fost sot sau iubit ii poti dat erase partial sau total. cu copilul treaba sta altfel. 

la fel, cam toti parintii inteleg care e treaba cu copilul meu 'foc de istet' si 'dragalas nevoie mare' - in diverse variante de interpretare, si in grade relative de afectiune, cat si in functie de structura afectiva a fiecarui individ.

explicatia este inutila pentru cei fara copil. nici eu nu puteam intelege de unde atata admiratie la unii parintii pentru propriile progenituri. din afara, iti permiti sa fii critic.
apoi, cand esti apoi pus in situatia lor, incepi sa princepi.
tu, parinte, mai bine decat oricine altcineva poti percepe evolutia. si de aici, pana la cel mai iubit dintre pamanteni nu mai este nici un pas.

asta este realitatea.
copilul meu este, pentru mine, cel mai iubit dintre pamanteni.
nu imi mai amitesc exact cine il iubea asa de mult pe personajul lui preda. sau care era metafora sintagmei (probabil o ironie). mi se pare insa ca, la propriu, reflecta foarte bine relatia dintre parinte si copil.

cel mai iubit dintre pamanteni. atat de iubit, pe cat nu credeai tu ca poti iubi vreodata.

Niciun comentariu: